هاي بيوتك Hibiotic أفضل دواء لالتهاب اللوزتين

التهاب اللوزتين هو حالة شائعة تسببها العدوى البكتيرية أو الفيروسية. قد يشعر المصاب بألم في الحلق والصعوبة في البلع، وقد يعاني من حمى وقشعريرة وصداع. يعتبر استخدام هاي بيوتك Hibiotic من الطرق الفعالة لعلاج التهاب اللوزتين وتخفيف الأعراض. يحتوي هاي بيوتك Hibiotic على اموكسيسيلين Amoxicillin وكلافيولينيك Clavulanic.، والتي تساعد على تخفيف الألم والتهاب الحلق وتحسين الجهاز المناعي. ينصح باتباع التعليمات الموجودة على العبوة ومراجعة الطبيب في حال استمرار الأعراض لفترة طويلة أو في حالة تفاقمها. كما ينبغي الحرص على تناول السوائل بكميات كافية والراحة الكافية للمساعدة في شفاء التهاب اللوزتين.

هاي بيوتك Hibiotic أفضل دواء لالتهاب اللوزتين

 

 

- التركيب (المادة الفعالة – الاسم العلمي):

اموكسيسيلين Amoxicillin + كلافيولينيك Clavulanic.

تحتوي نشرة الدواء على:

1- تصنيف الدواء 6- موانع استعمال الدواء 11- أثر الدواء على الحمل والرضاعة
2- البلد التي طرح فيها الدواء 7- محاذير استعمال الدواء 12- الأثر الطبي للدواء (كيفية عمله)
3- دواعي الاستعمال 8- الأثار الجانبية للدواء 13- الحركيات الدوائية
4- الشكل الدوائي والسعر 9- التفاعلات الدوائية مع الدواء 14- الشركة المنتجة
5- جرعة الدواء 10- الجرعة الزائدة اعراضها وعلاجها 15- بدائل الدواء

 

- التصنيف:

مضادات الميكروبات – مضادات البكتيريا.

 

- دواعي استعمال هاي بيوتك Hibiotic أفضل دواء لالتهاب اللوزتين:

 

  • عدوى الجهاز التنفسي العلوي (تشمل عدوى الأنف والأذن والحنجرة): إلتهاب الجيوب الأنفية، إلتهاب اللوزتين، إلتهاب البلعوم، إلتهاب الحنجرة، إلتهاب الأذن الوسطى، الخ... .
  • عدوى الجهاز التنفسي السفلي: إلتهاب الشعب الهوائية ,الالتهاب الرئوي .. .
  • عدوي الجهاز البولي التناسلي: التهاب المثانة, التهاب الاحليل Urethritis, التهاب الكلية وحوضها … .
  • عدوى الجلد والأنسجة الرخوة: الدمامل, الخراج, التهاب النسيج الخلوي, عدوى الجروح, عضات الحيوانات.
  • عدوى الأسنان: خراج الاسنان.
  • عدوى العظام والمفاصل: التهاب العظم والنقي Osteomyelitis.
  • انواع العدوى الاخرى: الاجهاض الانتاني Septic Abortion, حمى النفاس.
هاي بيوتك Hibiotic أفضل دواء لالتهاب اللوزتين
هاي بيوتك Hibiotic أفضل دواء لالتهاب اللوزتين

 

- الشكل الدوائي والسعر:

 

اسم الدواء

التركيز

الشكل الدوائي

هاي بيوتك Hibiotic

156مجم/5مللي

شراب (60 مللي)

10.5

312مجم/5مللي

شراب (60 مللي)

15

375 مجم

10 قرص

19

375 مجم

20 قرص

38

625مجم

10 قرص

26

625مجم

20 قرص

42

1000 مجم

8 قرص

25

1000 مجم

16 قرص

50

هاي بيوتك أن Hibiotic N

230مجم/5مللي

شراب (60 مللي)

15

460مجم/5مللي

شراب (60 مللي)

23

600مجم/5مللي

شراب (80 مللي)

32

 

- الشركة المنتجة: أمون.

 

- الجرعة:

 

  • البالغين: 1000 مجم كل 12 ساعة .. وتقل الجرعة الى 625 مجم كل 12 ساعة في المسنين والحوامل.
  • الاطفال (أكبر من 3 شهور وأقل من 12 سنه ومن 40 كيلو جرام) عند التعاطي بالفم: 60 : 90 مجم/كجم/يوم مقسمة على جرعتين كل 12 ساعة.
    جرعة الحقن الوريدي (ليس عضلي) للأطفال: 30 : 60 مجم/كجم/يوم مقسمة على جرعتين كل 12 ساعة ومن الممكن حتى كل 6 ساعات في العدوى الاكثر خطورة.

 

- الآثار الجانبية: من أهمها

 

  • الجهازالهضمي: شائع: اسهال, غثيان, قئ, عسر الهضم – نادر: التهاب القولون.
  • العدوى: شائع: داء المبيضات المخاطي الجلدي Mucocutaneous candidiasis.
  • الجلد: غير شائع: طفح, حكة, Urticariaنادر: حمامى متعددة الأشكال Erythema multiforme – نادر جداً: متلازمة ستيفين جونسون Stevens-Johnson syndrome, تقشر الانسجة المتموتة البشروية التسممي Toxic epidermal necrolysis, التهاب الجلد التقشري الفقاعي bullous exfoliative dermatitis, الطفح البثري الحاد المعمم Acute generalized exanthematous pustulosis .. يجب وقف العلاج عند حوث الحساسية الجلدية.
  • الدم: نادر: نقص كريات الدم البيضاء ونقص الصفائح الدموية – نادر جداً: فقر الدم الانحلالي واطالة مة النزف.
  • الجهاز المناعي: نادر جداً: فرط الحساسية (تأق) ضد العقار, التهاب وعائي Vasculitis, وذمة وعائية عصبية Angioneurtic Edema.
  • الجهاز العصبي: غير شائع: صداع, دوار – نادر جداً: تشنجات خاصة في مرضى الفشل الكلوي او مع الجرعات العالية, فرط النشاط Hyperactivity.
  • الكبد: غير شائع: ارتفاع انزيمات الكبد – نادر جداً: (غالباً عند الاستخدام الطويل في المسنين) الالتهاب الكبدي. اليرقان الركودي Cholestatic Jaundice.
  • الكلى: نادر جداً: التهاب الكلية الخلالي interstitial nephritis, تكون حصوات في البول في تجاوز الجرعة.

 

- موانع الاستعمال:

 

  • فرط الحساسية للعقار أو لمجموعة البيتا لاكتام مثل البنسيسيلينات او الكيفالوسبورينات.
  • المرضى السابق لهم حدوث خلل وظفي كبدي/يرقان عند استعمال الدواء.

 

- التفاعلات الدوائية:

 

  • حبوب منع الحمل: مثل المضادات الحيوية الاخرى من الممكن أن يؤثر العقار على البكتيريا المعوية مما يقلل امتصاص حبوب منع الحمل وتأثيرها.
  • الأدوية المضادة للتخثر Anticoagulants: نادراً الاستعمال المتزامن يمكن أن يزيد من إحتمالية النزف. لذلك يجب قياس ومتابعة نسبة سيولة الدم (وقت البروثرومبين ) أو النسبة الطبيعية الدولية international normalized ratio (INR) عند استعمالهما معاً.
  • الوبيورينول Allopurinol: لوحظ ان الاستعمال المتزامن يؤدى الى زيادة حدوث حساسية (طفح) الجلد.
  • بروبينسيد Probenecid: يقلل من الإفراز الكلوي الأنبوبي للأموكسيسيلين لذا فان الاستعمال المتزامن يؤدي الى زيادة مستوي الأموكسيسيلين بالدم.

 

- الجرعة الزائدة:

 

  • قد تسبب اعراض مثل القئ, الم في البطن, الاسهال, الطفح الجلدي, ولوحظ حدوث دوخة, التهاب الكلية الخلالي interstitial nephritis في نسبة قليلة.
  • علاجها بصفة اساسية من علاج داعم وعلاج لأعراض المضاعفات فعند تناول جرعات كبيرة يجب وضع في الاعتبار استخدام الكربون النشط والتنظيف المعوي (مثل القيئ) وكذلك تصحيح الكتروليت الدم إن وجدت وينبغى مراقبة الإفرازات البولية وفى حالات تكون حصوات في البول Crystalluria، ينصح بعمل ديلزة للدم hemodialysis لإزالة الجرعة الزائدة من الدواء, وقد لوحظ ان اضرار الدواء على الكلية قابلة للأنعكاس.
  • دراسة على 51 طفل في مركز للسموم تفترض ان الجرعات الاقل من 250 مجم/كجم من الاموكسيسيلين لا تتسبب في أعراض اكلينيكية ولا تستعدي العلاج او التنظيف المعوي.

 

- الحمل والرضاعة:

 

  • الحمل: يعتبر الدواء فئة سلامة الحمل B. أظهرت الدراسات التناسلية على الحيوانات أن استخدام العقار بالفم او الحقن لا يسبب تشوهات للجنين, في دراسة فردية وجد زيادة امكانية حدوث الالتهاب المعوي القولوني في المواليد عن استخادم العقار كعلاج وقائي لأمهات يعانون من تمزق مبتسر لغشاء الجنين PROM, وكغيره من الادوية يجب تجنب استعمال الدواء اثناء الحمل وخاصة اثناء الثلاثة الاشهر الاولى الا في حالة الضرورة التي يقررها الطبيب.
  • الرضاعة: يمكن تعاطي الدواء اثناء فترة الارضاع, وباستثناء خطورة حدوث حساسية مرتبطة بافراز كمية ضئيلة من الدواء في لبن الام فانه لا توجد تأثيرات ضارة عل  الرضيع.

 

- كيفية عمل هاي بيوتك Hibiotic أفضل دواء لالتهاب اللوزتين:

 

  • اموكسيسيلين – Amoxicillin: ينتمي لمجموعة البنسلين المنتمية لمجموعة بيتا-لاكتام وتتميز مجموعة بيتا لاكتام بأحتوائها على حلقة بيتا لاكتام في تركيبها وهي قاتله للبكتيريا bactericidal ويعمل معظمعها (كالاموكسيسيلين) عن طريق تثبيط تكوين الجدار الخلوي للبكتيريا ويتميز الاموكسيسيلين عن مجموعة البنسلين بانه يمتص بسهولة من القناة المعدية المعوية وهو يمتلك طيف متوسط ضد البكتيريا الموجبة والسالبة.
  • بوتاسيوم الكلافولانات – Clavulanate PotassiumClavulanic: ينتمي لمضادات البيتا لاكتاماز التي تعمل على تثبيط انزيم البيتا لاكتاماز التي تفرزه بعض البكتيريا مما يمكن الاموكسيسيلين من القضاء على هذه البكتيريا ويجعل له طيف مضاد للبكتيريا الموجبة اوسع ولذلك يستخدم عادة لعدوى الجلد والجهاز التنفسي العلوي وفتحات الجسم.
  • فاعلية العقار ضد مجموعة كبيرة من الكائنات الدقيقة أشهرها:
    • موجبة الجرام:
      الهوائية: انتيروكوكاس فيكالس, ستربتوكوكاس نيموني, ستربتوكوكاس بيوجينز, ستربتوكوكاس فيريدانس, ستافيلوكوكاس اورياس, ستافيلوكوكاس سلبية التخثير Coagulase negative Staphylococci (بما في ذلك ستافيلوكوكاس ابيديرميس), باسيلاس أنثيراسيس, ليستيريا مونوسايتوجينس.
      اللاهوائية: فصائل كلوستريديم, فصائل ببتوكوكاس, ببتوستر بتوكوكاس.
    • سالبة الجرام:
      الهوائية: هيموفيلاس انفلونزا, موراكسيللا كاتاراليس, بورديتيلا برتاسيس, فصائل بروسيلا, نيسيريا جونوريا, نيسيريا مانينجيتيديس, باستوريلا مالتوسيدا, فيبريو كوليرا.
  • ميكروبات مقاومتها المكتسبة للعقار يمكن ان تمثل خطورة:
    • موجبة الجرام هوائية: فصائل كورنيبكتيريام, انتيروكوكاس فيكيم.
    • سالبة الجرام هوائية: ايشيريشيا كولاي, فصائل سالمونيلا, فصائل شيجلا, فصائل كليبسيللا, بروتياس فالجاريس, بروتياس ميرابيليس.

 

- الحركيات الدوائية:

 

يمتص بسهولة من القناة المعدية المعوية كما ان امتصاصه لا يتأثر بالطعام, ويصل الى أعلى تركيز بالبلازما بعد 1.5 ساعة من تناول العقار, يلتصق ببروتينات البلازما بنسبة قليلة (18% : 25%).

 

- بدائل هاي بيوتك Hibiotic أفضل دواء لالتهاب اللوزتين:

 

يمكنك معرفة البدائل المختلفة للدواء بزيارة الجزء الأخير من موضوع المادة الفعالة.

- ويمكنك أن تسأل عن سعر الدواء والبدائل المتاحه له والتي لها نفس الكفاءة وايهما اقل سعر او اي تفاصيل اخرى متعلقه بالدواء في التعليقات وسنرد عليك في خلال 24 ساعة.

دكتور علي يوسف

دكتور قلب وأوعية دموية وقسطرة القلب التشخيصية والعلاجية. عيادة الوراق: كورنيش الوراق - 11 شارع عبد المنعم رياض، الجيزة، القاهرة. للحجز والاستعلام 01557535393

‫118 تعليقات

      1. هو لازم بتحط في التلاجة وهل لو انا حليته من يومين ومش حطيطه في التلاجة استخدمه عادي

          1. لو سمحت يا دكتور والدتي عندها قصور في الشريان التاجي وضغط وسكر ينفع تاخد هاي بيوتك٦٢٥كامسكن للأسنان وهل في خطوره من استخدامه

      2. لو سمحت يا دكتور ينفع ادي جرعة المضاد لبنتي قبل ما معاها بيجي ب3ساعات عشان اضبط الميعاد وما يتنسيش

          1. هاخد حقنه وريد عشان عندي التهابات مكلن خلع الضرس الجرعة اد ايه واقعد اد ايه بعدها مرضعش وخطر ع البيبي ولا عادي

          1. لو سمحت يادكتور ابني عندو 12سنه والدكتوره وصفتلو مضاد حيوي هاي بيوتك 625جرام مع العلم ان التعب ال عندوميكروب في المعده والتهاب في الحلق انا بدات في العلاج كل 12ساعه برشامه بقالي يومين عاوزه اعرف اكمل لو حس بتحسن ولا اوقف

          1. معلش يا دكتور هو لون هاي بيوتك ان بعد حله لأن أنا حليته ونسيت احطه في ثلاجه بعد يومين عادي اديه منه هو لونه أصفر فاتح

    1. لوسمحت يادكتور لو مريض اخد شريط كامل من الهايبيوتك 1جم ماذا يحدث له وايه العلاج ارجو الرد

  1. لوسمحت يادكتور لو مريض اخد شريط كامل من الهايبيوتك 1جم ماذا يحدث له وايه العلاج ارجو الرد

  2. السلام عليكم يادكتور
    بالنسبة لمريض مغير الصمام الميترالى للقلب وعمل تنظيف فى الاسنان وحشو عصب والدكتور كتبلة هاى بيوتك اقراص كل 12 ساعة هل كدة مناسب ولازم ياخد حقن مضاد حيوي ولوهياخد حقن اية الحقن المناسبة

  3. سلام عليكم
    بارك الله فيك ونفع بك يا دكتور عندي سؤال هل ينفع استخدام هذا العقار ل امراض الجهاذ التنسالي مثل السيلان او ما شابه عندي افرازات من العضو الذكري تحدث صباحا منذ عشر ايام ماده تشبه الصديد عندي ٢٧ سنه نسأل الله العفو والعافيه جزاك الله كل خير يا دكتور

  4. السلام عليكم والدتي مريضه ضغط وسكر هل ينفع تاخد هاي بيوتك عندها احتقان وشبه خراج في اسنانها مع الم

  5. لو سمحت انا عندي احتقان وبرد وعايز استخدمه كدواء للبرد اخد معاه دوه تاني زي كلريست ولا ايه بالظبط وماهي فترة العلاجية هل ٥ ايام ام اسبوع وشكىرا

  6. بنتي عندها سنتين ونص اخذت هاى بيوتك ان لمدة ثلاث ايام وبعد ذلك وقفت الدواء هل في ضرر عليها

      1. دكتور ، انا حليته ونسيت اضعه فى الثلاجة لمدة ٨ ساعات هل يوجد مشكلة فى هذه الشتاء والجرعة بعطى لطفلى ٣ سم كل ٨ ساعات ، عنده التهاب فى اللوزتين

  7. دكتور انا عندي برد وزوري وجعني وعندي بلغم فيه دم خدت قرص 625 اخده مرتين ولا تلات مرات ولازم اخده بعد الاكل ولا عادي انا معدتي تعبانه

  8. السلام عليكم يا دكتور، أنا والدى مسن و مريض اساس شلل رعاش عند دور كحة شديدة مع بلغم بس للأسف مش بيعرف يخرج البلغم.. هو بدأ ياخد هاى بيوتك ١جم كل ١٢ ساعة هل هذآ المضاد الحيوي أمن و مفيد لحالته و ما هى المدة المطلوبة لأخذ العلاج أسبوع ولا أقل.
    وشكرا جزيلا.

    1. الأفضل كشف طبي .. المضاد الحيوي اه مفيد كعلاج اولي ممكن يحتاج يضاف ليه مضاد حيوي كمان هيخده بالجرعة دي لمدة 10 أيام ومعاه مذيب للبلغم ميكو muco قرص 3 مرات يومياً

  9. عندي احتقان وألم في الحلق مع كحه وانسداد بالانف ورشح
    بستخدم الهاي بيوتك كل 12 ساعه و كومتركس وشراب اوبلكس-ن
    المشكله هي قبل النوم الكحه تزيد ومعاها حموضه شديده ايه الحل ? وهل فعلا الشعور بالدور والنعاس والحموضه سببه الهاي بيوتك وشكرا

    1. ممكن كتر الادوية مسبب التهاب في المعده يفضل اخذ العلاج بعد الأكل وممكن اخذ دواء يجمي المعده من تأثير الأدوية زي الأنتودين ومن أجل الكحة احرص على تناول سوائل دافئة وتدفئة الجسم جيدا

  10. دكتور لو سمحت بنتي ١١ سنة عندها سخونية وصعوبة في البلع اعطيتها خافض للحرارة ترايند فلو مع هاي بيوتك ١٠٠٠ كدا كتير عليها ولاكوبس وتاخدة كام مرة

  11. دكتور انا طالعلى زى خراج في رقبتي وروحت لدكتور جراحة فضلي منه ٢٥ سم صديد وعملى مزراعة وطلعت كويسة وكان عايز يسحبلى تانى وعايز يفتحه اصلا وانا مش رضيت وروحت لصيدلي ادانى المضاد ده هاى بيوتك ١٠٠٠ كل ١٢ ساعة

    ده كويس وهو اصلا اللى في رقبتي قل كتير عن الاول اكمل عليه مدة قد اية ؟؟ وهل كويس المضاد ده لتنشيف الخراج ؟؟

    في انتظار ردك وشكرا جزيلا

      1. بس حاسس ان فيه تحسن بالعلاج دهنت عليها مرهم فيوسي وغطيته بلازقة ببلاستر هو بيصغر عن الاول والاحمرار بيروح كدة فيه امل يروح خالص على المدى البعيد بدون جراحة ومفيش وجع للاسف انا بخاف من الجراحة خالص فوبيا مش بقدر يارب يخف لوحده ان شاء الله

        بشكرك جدا على ردك يادكتور تسلم

      1. لو سمحت يا دكتور عندي زوري كل شويه بيتعبني كل كام شهر والدكتور بيقولي من اللوز قولتله طب اشلها قالي لا خليها عشان المناعه وعشان سنك وانا عندي 28 سنه
        واخر مرة كشفت فيها من اسبوع العلاج خلص ورحتله الاعاده وقالي خلص العلاج الي عندك وكفايه وبعد ماخلص لسه حاسس زوري واجعني وتعبت من كتر البرشام والحقن ونفسي مش قابله اي ادويه نهائي أعمل ايه يادكتور تعبت أوي من زوري

        1. العلاج الأساسي إنك تحافظ على مناعتك شوف أي بيضعافها وابعد عنه
          واقرا هذا المقال لمعرفة مزيد من المعلومات أطباء مستشفيات العزل: الدليل الكامل لعلاج والتعامل مع اعراض البرد والالتهاب الرئوي بما فيها حالات الاشتباه والمؤكده في ظل وباء كورونا

  12. هل يغير لون البراز لان بنتى بعد ماخدته بقى لون البراز اسود مع اسهال بنتى عندها 5 سنين ارجو الرد

  13. صباعي مدوحس وباخده مرة كل ١٢ ساعة وباخد الفنترن ٣ مرات بعد الاكل وفيسودين كريم ٣ وعندي بيبي بترضع عمرها ٧ شهور ونص
    هل العلاج كده مناسب و وهل في تأثير علي البيبي لان رافضة الاكل من وقتها تقريبا فهل بسبب العلاج ولا لا ؟
    جزاك الله خيرا

  14. فيه وجع في اذني (التهاب) وحاسس السمع قل شوية في الأذن اليسرى أثر لفحة برد وباخذ الهاي بيوتك 1جم.. كل 12ساعة بعد كم يوم أشعر بتحسن
    وشكرا

  15. دكتور بنتى 6 سنين و 4 شهور بتاخد بنسلين طويل المفعول من سنة تقريبا بعد اصابتها بحمى روماتزمية و هل ينفع تاخد هايبيوتك مع البنسلين و ايه الجرعة المناسبة وزنها 23.6 كيلو
    هى عندها حرارة و ريحة الفم كريهة و الأكل طعمه متغير و اللهاة ملتهبة

  16. دكتور علي انا ماشي علي سلوبريد و حقن مثيوتركسيت تحت الجلد لعلاج وهن العضلات وكنت محتاخ اخك هاي بيوتك عشان التهاب اللثه هل فيه تعارض بين الاتنين

  17. دكتور لو سمحت بنتى عندها 13 سنه وبتاخد هاى بيوتك 625 ايه هى الجرعه اللى تاخدها منه هى عندها احتقان فى الأنف والتهابات فى الحلق وسيلان وهل ينفع تاخد معاه ايمولانت بلس عشان هى اصلا قبل المرض كانت بتاخده كل يوم وبتاخد كمان فيروجلوبين ولحضرتك جزيل الشكر

  18. عندي حساسيه في الدم من المضادة حيوي ينفع استعملوا والا اي يادكتور hibiotic 1gm amoxicilln 875 mg. Clavulanic acid 125 mg

  19. أنا باخد نوعين مضاد حيوي للحمي بيروسلا فيبراميسين وتافنيك500 النوع التاني عمل التهابات في الاوتار عندي ممكن اعرف اي البديل الامن مكانه

  20. لو سنى ١٦ سنه واخدت جرعة اليل وبعدها بساعتين اخدت كبسولة ثانى ١٠٠٠ فى مشكله علما حاسس بهبوط

  21. يا دكتور بعد اذنك انا فتحت خراج ف مكان الناسور العصعصى من ٨ ايام
    و باخد سيبرودايزول كل ١٢ ساعه و الجرح زى ماهو ملمش
    هل ينفع اخد هاى بيوتك ولا غير فعال ف الحاله دى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى