عدم نزول الدوره بعد تناول سيكلوبىوجنوفا وبروجست

Esraa salama طرحت منذ سنة واحدة

لو سمحتوا انا بنت. عندي ٢٣ وعندي تكيس باخد سيدوفاج واخدت سيكلوبىوجنوفا وبعدها منزلتش والدكتور كتبلي علي بروجست لمده عشر ايام وبعدها برضه منزلتش مع انها كانت قبل الدوا بتيجي في معادها بس بينزل نقط بس لكن بعد ما بدات الدوا مجتش خالص والرحم الدكتور قال إنه مفيهوش حاجه

كلمات بحثية:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

1 الإجابات
دكتورة اسراء عمران إدارة الموقع answered سنة واحدة

متى توقفتى عن اخذ حبوب البروجيستيرون ؟ حيث ان ميعاد نزول الدوره يختلف بعد التوقف فقد يحدث دوره بعد التوقف عن اخذ الحبوب ببثلاثه ايام حتى اسبوعين ويفضل قياس حجم بطانه الرحم اذا لم تحدث اى دوره – فى حاله  مرور 14 يوم بعد التوقف عن الحبوب ولم يحدث دوره ستحتاجى لعمل تحاليل اخرى لان فى هذه الحاله غالبا نسبه هرمون الاستروجين قليله وهو غير متوقع فى حاله التكيسات لانه فى حالة التكيسات يكون نسبه هرمون الاستروجين كبيرة وتكون المشكلة فى هرمون البروجيستيرون 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

إجابتك